10 beste kunstverk i Kapitolmuseene

Hvis du er lidenskapelig opptatt av kunst og historie, kan du ikke gå glipp av Kapitolinmuseene i Roma. Samlingene i verdens eldste museum vil få deg til å måpe. Er du klar?

Isabel Catalán

Isabel Catalán

6 minutter lest

10 beste kunstverk i Kapitolmuseene

Utsikt over museet | ©Faun070

Siden pave Sixtus IV donerte et sett med bronser til Kapitolinmuseene i Roma på 1400-tallet, har samlingen fortsatt å vokse, noe som har gjort det til byens viktigste kommunale museum og et viktig sted å besøke på en reise til den italienske hovedstaden.

Det er mye å se innenfor murene. Autentiske kunstskatter fra ulike perioder, som jeg vil gi deg en liten forsmak på i dette innlegget for å hjelpe deg med å forstå hva du vil oppdage når du først er der. Og ikke glem å ta en titt på billettprisene og åpningstidene til Kapitolinmuseene for å forberede besøket ditt i detalj.

1. Den kapitolinske hunnulven

Statue av den kapitolinske hunnulven| ©Daniel Kelly
Statue av den kapitolinske hunnulven| ©Daniel Kelly

I midten av ulvesalen i de kapitolinske museene står statuen av den kapitolinske hunulven, symbolet på Roma.

Ifølge legenden fant hunulven tvillingene Romulus og Remus i Tiberens vann, nær Palatinerhøyden, og tok seg av dem som om de var hennes egne barn. De to skulle senere bli byens grunnleggere, selv om mange teorier hevder at denne myten bare er en oppfinnelse av romerne for å pakke inn keiserbyens fødsel i episk prakt.

Statuen av "Den kapitolinske hunulven" stammer fra 1000- eller 1100-tallet og er laget av bronse. Den antas å være en kopi av en etruskisk statue som hadde en hellig rolle i antikkens Roma. De to små figurene av Romulus og Remus som ledsager "Luperca", derimot, ble lagt til ensemblet mot slutten av 1400-tallet.

Som en kuriositet kan nevnes at det på Piazza del Campidoglio (hvorfra man har en av de beste utsiktene over Roma) står en kopi av den kapitolinske ulven som også tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Ikke glem å ta et bilde av den!

Bestill billetter til de kapitolinske museene

2. Rytterstatuen av Marcus Aurelius

Ryttestatue av Marcus Aurelius| ©Tyler Bell
Ryttestatue av Marcus Aurelius| ©Tyler Bell

Under Romerriket var det svært mange rytterstatuer i byen, men det som gjør Marcus Aurelius-statuen spesiell, er at det er den eneste rytterstatuen fra antikken som har overlevd middelalderen. I løpet av denne perioden ble de fleste av disse kunstverkene smeltet om til mynter.

Når Marcus Aurelius' rytterstatue har overlevd frem til i dag, skyldes det at han ble forvekslet med keiser Konstantin I, som ved hjelp av Milano-ediktet satte en stopper for forfølgelsen av kristne og innførte religionsfrihet i riket.

I dag står statuen i Palazzo dei Conservatori i Kapitolinmuseene, og det er uenighet om hvor den opprinnelig sto. Det mest sannsynlige ser ut til å være Forum Romanum eller Piazza Colonna (der Antoninersøylen sto) og ikke i nærheten av Lateranbasilikaen, der middelalderske kilder vitner om en plassering på 900-tallet.

Du kan se en kopi av denne bronsestatuen fra 200-tallet e.Kr. på Piazza del Campidoglio, der Michelangelo plasserte originalen på 1500-tallet.

Bestill billetter til Kapitolmuseene

3. Det døende Galata

Den døende Galata| ©Javier Valero Iglesias
Den døende Galata| ©Javier Valero Iglesias

Statuen av den døende Gal ata er en av de mest populære statuene i de kapitolinske museene, da den med stor realisme skildrer smerten til en galler som ble slått i kamp av kong Attalos I av Pergamon, men som kjemper mot døden og nekter å gi etter for sin skjebne.

Dette verket antas å være en romersk kopi i marmor av et tidligere hellenistisk verk i bronse, som tilhører Pergamonskolen, som var vant til å uttrykke en dypere patos. Den kunstneriske kvaliteten gjorde den til et av de antikke verkene som ble mest beundret av europeiske reisende på Grand Tour.

Det ser ut til at statuen av den døende galateren ble oppdaget under utgravninger i Villa Ludovisi på begynnelsen av 1600-tallet sammen med statuen av Galateren som begår selvmord (utstilt i Altemps-palasset i det romerske nasjonalmuseet), ettersom begge var en del av en skulpturgruppe på fire figurer.

Bestill billetter til de kapitolinske museene

4. Venus fra Kapitol

Statue av den kapitolinske Venus| ©Ana Rey
Statue av den kapitolinske Venus| ©Ana Rey

Den kapitolinske Venus er en av de mest populære statuene i de kapitolinske museene. Du finner den i det såkalte "Venus-kabinettet" i første etasje i Palazzo Nuovo del Campidoglio.

Denne skulpturen er en kopi av en hellenistisk skulptur laget av Praxiteles på 400-tallet f.Kr. Den ble funnet i nærheten av San Vitale-basilikaen på 1600-tallet, og pave Benedikt XIV kjøpte den av familien Stazi for å donere den til Kapitolinmuseene.

Statuen forestiller gudinnen Venus som stiger naken opp av badet i en erindrende holdning, og det er laget en rekke kopier av den, kjent som "Capitoline Venuses".

5. Hodet til den kolossale statuen av Konstantin

Rester av gigantiske statuer| ©Sakena
Rester av gigantiske statuer| ©Sakena

I det samme rommet i Palazzo dei Conservatori der rytterstatuen av Marcus Aurelius står, kan du også se hodet til kolossalstatuen av Konstantin, som var en del av en sittende statue av keiseren fra 300-tallet e.Kr. og som fortsatt er bevart.Andre deler av statuen er fremdeles bevart og kan også sees under et besøk i Kapitolmuseene.

Restene av kolossalstatuen av Konstantin ble funnet i Maxentius-basilikaenForum Romanum på 1400-tallet.

6. Spinario

Spinario-statuen| ©Javier Valero Iglesias
Spinario-statuen| ©Javier Valero Iglesias

Denne bronseskulpturen fra det 1. århundre f.Kr. er et av de mest populære verkene i de kapitolinske museene på grunn av den unike posituren og det uvanlige motivet. I renessansen ble den høyt verdsatt og ga opphav til flere kopier, blant annet i Louvre-museet i Paris og Pushkin-museet i Moskva.

Spinario viser en sittende gutt som ser på sålen på venstre fot for å fjerne en torn som har satt seg fast.

7. Bysten av Medusa

Byste av Medusa| ©Ana Rey
Byste av Medusa| ©Ana Rey

I gresk mytologi var Medusa en slangehåret kvinne som hadde makt til å forstenge alle som våget å se henne i øynene.

Denne bysten er et verk av Gian Lorenzo Bernini fra 1600-tallet som representerer det nøyaktige øyeblikket for metamorfosen. Kunstnerens intensjon med denne skulpturen var å demonstrere billedhuggerens talent og samtidig leke med betrakteren, som kan bli "lamslått" som Medusa når han beundrer sin dyktighet med meiselen.

Du finner dette kunstverket utstilt i Palazzo dei Conservatori i Kapitolinmuseene.

8. Marforio

Marforio i de kapitolinske museene| ©Ana Rey
Marforio i de kapitolinske museene| ©Ana Rey

Et annet av de mest berømte kunstverkene i Kapitolmuseene er Marforio, en kolossal marmorskulptur fra det 1. århundre e.Kr. som opprinnelig prydet en romersk fontene fra den flaviske perioden.

Den forestiller en personifisering av et hav eller en elv og ble funnet på 1500-tallet på Augustus' forum, ved siden av Mars Ultor-tempelet. Den kan nå ses på gårdsplassen til Palazzo Nuovo.

9. Mosaikken med duene

Mosaikken med duene - maleri| ©Andrés Campillo Castejón
Mosaikken med duene - maleri| ©Andrés Campillo Castejón

Denne fantastiske mosaikken fra det 2. århundre, som ble funnet i Villa Adriana i Tivoli på 1700-tallet, antas å være en hellenistisk kopi av verket Soso fra Pergamon laget for å dekorere palasset til kong Eumenes II av Pergamon.

Duemosaikken er et glimrende eksempel på hvor avansert mosaikk-teknikken var i Roma, og gir svært realistiske effekter med bare noen få glass- og marmorfliser.

Du kan se dette verket i Duenes sal. Der kan du også se andre interessante funn som andre mosaikker, basrelieffer og noen bronsetavler med inngraverte lover.

10. Bonaventura av Caravaggio

Bonaventura-maleriet av Caravaggio| ©Caravaggio
Bonaventura-maleriet av Caravaggio| ©Caravaggio

I Santa Petronilla-salen kan du til slutt se maleriet Bonaventura, et av de første verkene av Caravaggio, som var ganske revolusjonerende på slutten av 1500-tallet, siden det gikk bort fra datidens dominerende historiske rammeverk (der bibelske og mytologiske temaer florerte) for å fokusere på hverdagslivet til datidens mennesker.

La Buenaventura skildrer en sigøynerjente som spår fremtiden til en naiv ung mann som hun stjeler ringen fra hånden hans ved å utnytte at han blir distrahert av smilet hennes.

I tillegg til det uvanlige motivet vakte verket oppsikt blant datidens estetikere. Årsaken? Se på jentas hender, for Caravaggio har avbildet dem skitne, noe som gjenspeiler mangelen på hygiene i datidens arbeiderklasse.

Dette falt som sagt ikke i smak hos estetikerne, som i sine malerier ikke tok hensyn til hverdagslivet, men heller hevdet at skjønnheten i kunsten skulle prioriteres og heves over sosiale temaer.

Bestill billetter til de kapitolinske museene