Mer om: 10 Beste Kunstverkene fra Roma Kapitolmuseene
Siden pave Sixtus IV donerte en samling bronseskulpturer til Capitolinske museer i Roma på 1400-tallet, har samlingen vokst stadig og blitt byens viktigste kommunale museum og et uunnværlig besøksmål under en tur til den italienske hovedstaden.
Det er mye å se innenfor museets vegger. Ekte kunstskatter fra forskjellige epoker, som jeg gir deg en liten forhåndsvisning av i dette innlegget for å hjelpe deg med å sette det du kan oppdage når du er der, i sammenheng. Å, og ikke glem å sjekke prisene på billetter til Capitolmuseene og åpningstidene til Capitolmuseene for å planlegge besøket ditt i detalj.
1. Capitoline Wolf
I midten av Sala della Loba i Capitolinske museer står statuen av Capitolinske ulven, symbolet på Roma.
Legenden forteller at denne ulven fant tvillingene Romulus og Remus i Tiberen, nær Palatinerhøyden, og at hun tok seg av dem og ammet dem som om de var hennes egne barn. Begge ble senere grunnleggerne av byen, selv om mange teorier hevder at denne myten bare er en oppfinnelse av romerne for å omgi byens fødsel med episk storhet og ære.
Statuen av «Loba Capitolina» stammer fra det 11. eller 12. århundre og er laget av bronse. Man tror at den er en kopi av en etruskisk statue som hadde en hellig rolle i det gamle Roma. De to små figurene av Romulus og Remus som ledsager «Luperca», ble derimot lagt til senere, mot slutten av 1400-tallet.
Som en kuriositet finnes det på Piazza del Campidoglio (hvorfra man har en av de beste utsiktene over Roma) en kopi av Capitolusulven som også tiltrekker seg mange blikk. Ikke glem å ta et bilde av den!
2. Ridestatuen av Marcus Aurelius
I romertiden var det mange rytterstatuer i byen, men det som gjør Marcus Aurelius' statue spesiell, er at den er den eneste rytterstatuen fra antikken som overlevde middelalderen. I denne perioden ble nemlig de fleste av disse kunstverkene smeltet om for å prege mynter med bronse.
Hestestatuen av Marcus Aurelius har overlevd til i dag fordi den ble forvekslet med keiser Konstantin I, som gjennom ediktet fra Milano stoppet forfølgelsen av kristne og ga religionsfrihet i imperiet.
I dag står statuen i Palazzo dei Conservatori i Capitolina-museene, og det er en viss uenighet om hvor den opprinnelig sto. Det mest sannsynlige stedet synes å være Forum Romanum eller Piazza Colonna (der Antoninus-søylen sto), og ikke i nærheten av Basilica di San Giovanni in Laterano, som middelalderske kilder fra det 10. århundre vitner om.
Du kan se en kopi av denne bronzestatuen fra det 2. århundre e.Kr. på Piazza del Campidoglio, der Michelangelo plasserte originalen i det 16. århundre.
3. Den døende galater
Sammen med de ovennevnte er statuen av Den døende galater en av de mest populære i Capitolinske museer, da den med stor realisme viser smerten til en gallier som er beseiret i kamp av kong Attalos I av Pergamon, som kjemper mot døden og nekter å gi etter for skjebnen.
Det antas at dette verket er en romersk marmorkopi av et tidligere hellenistisk verk i bronse, som tilhører Pergamon-skolen, som pleide å fordype seg i uttrykket av patos. Dens kunstneriske kvalitet gjorde den til et av de mest beundrede verkene fra antikken blant europeiske reisende på Grand Tour.
Det ser ut til at statuen av Den døende galater ble oppdaget under utgravninger i Villa Ludovisi i begynnelsen av 1600-tallet sammen med statuen Galater som begår selvmord (utstilt i Palazzo Altemps i Museo Nazionale Romano), da begge var del av en skulpturgruppe bestående av fire figurer.
4. Venus Capitolina
Venus Capitolina er en annen av de mest populære statuene i Capitolinske museer. Du finner den i det såkalte «Venus-kabinettet» i første etasje i Palazzo Nuovo del Campidoglio.
Denne skulpturen er en kopi av en hellenistisk skulptur laget av Praxiteles i det 4. århundre f.Kr. Den ble funnet i nærheten av Basilica di San Vitale i det 17. århundre, og pave Benedikt XIV kjøpte den av familien Stazi for å donere den til Capitolina-museene.
Den forestiller gudinnen Venus som kommer naken ut av badet, i en ettertenksom holdning, og har vært gjenstand for mange kopier kjent som «Venus Capitolinas».
5. Hodet til den kolossale statuen av Konstantin
I samme sal i Palazzo dei Conservatori hvor hestestatuen av Marcus Aurelius står, kan du også se hodet av den kolossale statuen av Konstantin, som var en del av en sittende statue av keiseren fra det 3. århundre e.Kr. Andre deler av statuen er fortsatt bevart, og du kan også se dem når du besøker Capitolinske museer.
Restene av den kolossale statuen av Konstantin ble funnet i Basilica di Massenzio i Forum Romanum i det 15. århundre.
6. Espinario
Denne bronseskulpturen fra det 1. århundre f.Kr. er et av de mest populære verkene i Capitolinske museer på grunn av sin unike positur og uvanlige tema. Faktisk ble den svært verdsatt under renessansen og ga opphav til flere kopier, som de som er utstilt i Louvre-museet i Paris og Pushkin-museet i Moskva.
Espinario forestiller en sittende gutt som ser på foten sin for å fjerne en torn som har satt seg fast.
7. Busten av Medusa
I gresk mytologi var Medusa en kvinne med slangehår som hadde makten til å forsteinne alle som våget å se henne i øynene.
Denne busten er et verk av Gian Lorenzo Bernini fra 1600-tallet som viser det eksakte øyeblikket av metamorfosen. Kunstnerens intensjon med denne skulpturen var å vise frem sin talent som billedhugger, samtidig som han lekte med betrakteren, som kan bli «forsteinet» som Medusa når han beundrer hans ferdigheter med meiselen.
Du finner dette kunstverket utstilt i Palazzo dei Conservatori i Capitolina-museene.
8. Marforio
Et annet av de mest berømte kunstverkene i Capitolina-museene er Marforio, en kolossal marmorskulptur fra det 1. århundre e.Kr. som opprinnelig prydet en romersk fontene fra Flavius-tiden.
Den representerer personifiseringen av et hav eller en elv og ble funnet i det 16. århundre i Forum Augustum, ved siden av tempelet til Mars Ultor. I dag kan den beundres i gårdsplassen til Palazzo Nuovo.
9. Mosaikken med duene
Dette fantastiske mosaikket fra det 2. århundre ble funnet i Villa Adriana i Tivoli i det 18. århundre og antas å være en hellenistisk kopi av verket som Soso fra Pergamon laget for å dekorere palasset til kong Eumenes II av Pergamon.
Mosaikken med duene er et utmerket eksempel på hvor dyktige romerne var i mosaikkteknikken, da de skapte svært realistiske effekter med bare glass- og marmorfliser.
Du kan se dette verket i Sala de las Palomas. Der kan du også se andre interessante funn, som andre mosaikker, basrelieffer og noen bronseplater med inngraverte lover.
10. La Buenaventura av Caravaggio
Til slutt, i Santa Petronilla-salen, kan du se lerretet La Buenaventura, et av de første verkene til maleren Caravaggio, som var ganske revolusjonerende på slutten av 1500-tallet, da det brøt med den dominerende historiske rammen på den tiden (der bibelske og mytologiske temaer var vanlige) for å fokusere på hverdagslivet til menneskene på den tiden.
La Buenaventura viser en sigøynerjente som spår fremtiden for en naiv ung mann, samtidig som hun stjeler ringen hans fra hånden hans mens han er distrahert av smilet hennes.
I tillegg til temaet, som var så forskjellig fra det vanlige, vakte dette verket oppsikt blant datidens estetikerne. Årsaken? Se på hendene til jenta, for Caravaggio avbildet dem som skitne, og reflekterte dermed den manglende hygienen blant de lavere klasser på den tiden.
Som sagt, dette likte ikke estetikerne, som i sine malerier ikke gjorde noen innrømmelser til hverdagslivet, men hevdet at skjønnhet i kunsten måtte prioriteres og heves over sosiale temaer.