De 13 beste maleriene i El Prado Museum

Pradomuseet er et av de mest komplette og viktigste kunstgalleriene i verden. Finn ut hvilke som er de beste verkene blant de tusenvis som inngår i samlingen.

Carlos Bleda

Carlos Bleda

8 minutter lest

De 13 beste maleriene i El Prado Museum

Verker fra Pradomuseet | ©Angel de los Rios

Pradomuseet er spydspissen i kunsttriangelet som dannes av Reina Sofía, Thyssen og museet som er gjenstand for denne artikkelen. Av alle ting å se og gjøre i Madrid, bør et besøk til dette historiske museet være en prioritet for alle som besøker den spanske hovedstaden.

Selv om samlingen ikke er den mest omfattende, med rundt 8000 kunstverk hvorav bare 1713 er utstilt, gjør den historiske verdien og variasjonen den til en av de viktigste malerisamlingene i verden. Kjente kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har sitt hjem i Prado.

Du kan miste en hel dag i galleriene, men siden det ikke alltid er mulig, er det best å vite på forhånd hvilke som er de viktigste verkene, og det er derfor jeg deler med deg disse listene med de viktigste maleriene du må se i Prado-museet.

1. Saturn sluker sønnen sin, av Goya

Saturn sluker sønnen sin, av Goya| ©Normann
Saturn sluker sønnen sin, av Goya| ©Normann

Vi begynner vår gjennomgang av Prados viktigste verk med en av de viktigste kunstnerne, Francisco de Goya, og et av hans mest slående verk. Saturn sluker sin sønn er en del av samlingen av 14 verk kjent som svarte malerier på grunn av deres mørke farger og dystre motiv.

Dette er egenskaper som dette spesielt dystre maleriet, som skildrer guden Chronos, eller Saturn, som sluker en av sønnene sine av frykt for at han en dag ville bli detronisert, har til felles med dette maleriet.

Det er etmaleri som forbløffer på grunn av terroren som gudens blikk frembringer, blodets fremtredende og grusomhet og kontrasten i fargene som Goya bruker.

  • Forfatter: Francisco de Goya.
  • Årstall: 1820.
  • Sted: Rom 067 i Prado-museet.

Bestill billetter til Pradomuseet

2. Den nakne Maja, av Goya

Den nakne Maja, av Goya| ©WikiArt
Den nakne Maja, av Goya| ©WikiArt

Vi beveger oss fra terroren i maleriet av Saturn som sluker sønnen sin til erotikken i Goyas Den nakne Maja.

Maleriet ble bestilt av Manuel Godoy, kong Karl IVs statsminister, som hadde en spesiell smak for erotisk kunst. Goya ble valgt, siden han på den tiden var den ledende maleren blant adelen og en av de beste i Europa.

Goya avbildet en ung kvinne liggende naken som om hun var en Venus, men med umiskjennelige tegn på at modellen var et menneske. Det var av denne grunn og på grunn av visse detaljer i nakenheten hennes at maleriet ble ansett som et av de første fullstendige nakenmaleriene av en kvinne utenfor mytologien.

Godoy bestilte også et annet maleri av samme type, men med kvinnen påkledd, slik at han ved å legge de to maleriene over hverandre kunne simulere et nakenbilde. Maleriets store ukjente er identiteten til majaen, som Goya bevarte i anonymitet.

  • Forfatter: Francisco de Goya.
  • Dato: 1795
  • Sted: Rom 038 i Prado.

Bestill billetter til Pradomuseet

3. Eksekusjonspelotongen av 3. mai i Madrid, av Goya

Eksekusjonspelotongen av 3. mai i Madrid, av Goya| ©birkoff3
Eksekusjonspelotongen av 3. mai i Madrid, av Goya| ©birkoff3

Napoleon dominerte Europa på Goyas tid, og da han utnyttet sin ferd gjennom Spania til å erobre Portugal, bestemte han seg for å invadere landet og krone sin bror Joseph Bonaparte til konge av Spania. Den 2. mai 1808 var det et spansk folkeopprør, og den 3. mai slo den franske hæren tilbake ved å skyte tusenvis av mennesker.

Dette er hva Goya skildret i et av sine største verk. Maleriet Eksekusjonspelotongen den 3. mai regnes som det første store moderne verket, ettersom det ikke har noen lignende forbilder og banet vei for stilarter som romantikken.

Maleriet av eksekusjonspelotongen 3. mai inspirerte forfattere som Picasso, som brukte dette verket som grunnlag for sitt berømte Guernica.

  • Forfatter: Francisco de Goya
  • Dato: 1814
  • Sted: Rom 064 i Prado-museet.

Bestill et besøk til Pradomuseet

4. Las meninas, av Diego Velázquez

Las Meninas, av Diego Velázquez| ©Diego Velázquez
Las Meninas, av Diego Velázquez| ©Diego Velázquez

Las Meninasav Velázquez er sannsynligvis det mest representative og berømte maleriet i Pradomuseet.

Det er et av de største lerretene, mer enn 3 meter bredt og nesten 3 meter høyt, av den sevillanske maleren og hans mesterverk. Elver av blekk har blitt strømmet over maleriet på grunn av mysteriene som omgir det og originaliteten i komposisjonen.

Maleriet skildrer opptil 11 karakterer, som Meninas, døtrene til Filip IV og Mariana av Østerrike, som også vises i maleriet i et annet maleri, og til og med Velázquez selv. Kunstneren skildrer seg selv i forgrunnen som om det var den første selfien i historien.

Kompleksiteten i flyene, måten han skildrer de forskjellige figurene og et uendelig antall andre detaljer gjør maleriet av Las Meninas til et mesterverk som det er verdt å betale inngangsprisen til Prado-museet.

  • Forfatter: Diego Velázquez.
  • Dato: 1656.
  • Sted: Rom 012 i Prado-museet.

Bestill billetter til Pradomuseet

5. Korsfestelsen, av Juan de Flandes

Korsfestelsen, av Juan de Flandes| ©Juan de Flandes
Korsfestelsen, av Juan de Flandes| ©Juan de Flandes

Korsfestelsen, som regnes som et mesterverk i spansk-flamsk malerkunst, ble bestilt av biskop Juan Rodríguez de Fonseca fra Juan de Flandes, som malte det som en del av hovedaltertavlen i katedralen i Palencia.

Verket var en del av altertavlen sammen med 10 andre malerier av samme kunstner, som ikke rakk å se dem installert i katedralen før han døde. Det er imidlertid Korsfestelsen som anses å være det beste av disse 10 maleriene på grunn av kvaliteten og detaljene i scenen.

  • Forfatter: Juan de Flandes.
  • Dato: 1509.
  • Sted: Rom 057 i Prado-museet.

Bestill billetter til Pradomuseet

6. De tre gratiene, av Rubens

De tre gratiene, av Rubens| ©Jim Anzalone
De tre gratiene, av Rubens| ©Jim Anzalone

Maleriet av De tre gra tiene viser Aglaya, Thalia og Euphrosyne, døtrene til Zevs, nakne og omfavner hverandre i en scene av tilsynelatende sensualitet i samsvar med 1600-tallets skjønnhetskanon.

Den nye måten å skildre disse tre gudinnene på gjorde dette maleriet av Rubens til et av hans fineste verk, så mye at kong Filip IV tok det, til tross for at kunstneren malte det for sine egne leiligheter.

  • Forfatter: Peter Paul Rubens.
  • Dato: 1635
  • Sted: Rom 029 i Prado-museet.

Bestill et besøk til Pradomuseet

7. Nedstigningen fra korset, av Rogier Van der Weyden

Nedtagelsen fra korset, av Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios
Nedtagelsen fra korset, av Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios

Rogier Van der Weydens mesterverk er et kuriøst triptyk med en rektangulær form og et utspring i midten for korset, malt med et enestående mesterskap for perioden. Fargene og malerens utsøkte teknikk er overraskende til tross for at det er et verk fra begynnelsen av 1400-tallet.

Som en kuriositet kan nevnes at nedtakelsen fra korset befinner seg i Prado fordi kong Filip II var betatt av det og fikk det fraktet til Spania med skip. Skipet forliste, men på grunn av den gode emballasjen forble verket intakt.

  • Forfatter: Rogier Van der Weyden
  • Årstall: 1443
  • Sted: Rom 058 i Prado-museet

8. Triptykonet av De jordiske gleders hage, av Bosch

Triptykonet av De jordiske gleders hage, av Bosch| ©Carlos Reusser
Triptykonet av De jordiske gleders hage, av Bosch| ©Carlos Reusser

Boschs mesterverk, kjent som De jordiske gleders hage, er et berømt triptyk som skildrer ulike scener fra skapelsen til menneskehetens mulige skjebne. Når triptyken er lukket, kan man se skapelsesscenen, og når den åpnes, er verket delt inn i tre deler.

De to første, den til venstre og den midtre delen, viser paradiset og Adams og Evas synd, og scenen til høyre symboliserer helvete som synden fører til.

Maleriets dype ikonografi, dets teknikk og farger og verkets kompleksitet har gjort det til en av hovedattraksjonene i Pradomuseet.

  • Forfatter: Bosch
  • Dato: 1500-tallet
  • Sted: Rom 056A i Prado-museet

Bestill et besøk til Pradomuseet

9. Bebudelsen, av Fra Angelico

Bebudelsen, av Fra Angelico| ©Jim Anzalone
Bebudelsen, av Fra Angelico| ©Jim Anzalone

Fra Angelicos opprinnelige navn var Guido di Piero, og han var en renessansemaler fra Firenze. Han ble ordinert til prest, skiftet navn og begynte å male, og Bebudelsen var et av hans tidligste og mest kontroversielle verk.

Fra Angelicos fremstilling av Bebudelsen var uvanlig og vakte stor debatt i samtiden. Det var posthumt at hans verk ble anerkjent som en visjon forut for sin tid og hans beste verk.

  • Forfatter: Guido di Piero
  • Årstall: 1426
  • Sted: Rom 056B i Prado-museet

Bestill et besøk til Pradomuseet

10. Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez

Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez| ©FeelM
Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez| ©FeelM

For å forstå dette maleriet av mesteren Velázquez er det nødvendig å forstå dets historiske kontekst. På slutten av 1500-tallet var Nederland fordypet i det som var kjent som åttiårskrigen, der de ønsket å oppnå uavhengighet fra Spania. Byen Breda tilhørte Nederland inntil kong Filip IV bestemte seg for å ta den tilbake.

Scenen representerer øyeblikket da adelen, etter å ha erobret byen, ga fra seg suvereniteten til spanjolene. Kong Filip IV ønsket å forevige øyeblikket, så han ga Velázquez i oppdrag å male Overgivelsen av Breda i stor skala for å dekorere Buen Retiro-palasset.

  • Forfatter**:** Diego Velázquez
  • Årstall: 1635
  • Sted: Rom 009A i Prado-museet.

11. Selvportrett av Dürer

Dürers selvportrett| ©Alberto Durero
Dürers selvportrett| ©Alberto Durero

Dürer var en maler med høy aktelse for seg selv. Så mye at han brukte seg selv som modell for å representere Jesus Kristus. Som et resultat av denne selvtilliten representerte han seg selv med datidens beste klær og svært flatterende farger. Så mye strebet han etter perfeksjon at til og med landskapet sett fra vinduet var inspirert av det vakre Italia, mens han var i Tyskland.

Bortsett fra forfatterens ego, er Dürers selvportrett malt med en bemerkelsesverdig teknikk som oppmuntret ham i sitt håndverk. Et håndverk, forresten, som ikke ble ansett som et edelt håndverk, og som er en selvmotsigelse i måten Dürer malte seg selv på.

  • Forfatter: Albrecht Dürer
  • Årstall: 1498
  • Sted: Rom 055B

12. Kardinalen, av Rafael

Kardinalen, av Rafael| ©Daniel Lobo
Kardinalen, av Rafael| ©Daniel Lobo

Portrettet av k ardinalen gikk først ubemerket hen inntil det ble kjent at opphavsmannen var Rafael, en av de største og viktigste italienske renessansekunstnerne i kunsthistorien.

Bortsett fra Rafaels upåklagelige teknikk, vakte verket manges interesse på grunn av dets tvetydighet, ettersom portrettet kunne tilskrives mange av datidens kardinaler.

Det er ikke kjent med sikkerhet hvilken kardinal som poserte for den italienske kunstneren, selv om det er en liste over to eller tre sannsynlige navn. Perspektivet i portrettet minner mye om Leonardo da Vincis Mona Lisa, som er utstilt i Louvre i Paris.

  • Forfatter: Rafael
  • Årstall: 1511
  • Sted: Rom 049 i Prado-museet.

Bestill et besøk til Pradomuseet

13. Ridderen med hånda på brystet, av El Greco

Ridderen med hånden på brystet, av El Greco| ©losmininos
Ridderen med hånden på brystet, av El Greco| ©losmininos

El Greco er en annen av stjernekunstnerne i Prado-samlingen. Museet huser flere av verkene hans, men Ridderen med hånden på brystet er spesielt bemerkelsesverdig. Verket viser en herre på rundt 30 år i typiske klær fra 1500-tallet.

Av alle portrettene malt av kunstneren og utstilt i Prado, var dette et av de første som nådde museet og et av de mest fremtredende, på grunn av inkluderingen av et element som sverdet, sjelden sett i denne typen portretter.

Dermed var det sverdet, sammen med ridderens høytidelige gest, som gjorde det berømt blant verkene til maleren, som døde i Toledo.

  • Forfatter: El Greco
  • Dato: 1580
  • Sted: Rom 009B

Bestill et besøk til Pradomuseet