Mer om: 13 Beste Malerier på Prado-museet
Prado-museet er spissen av kunsttrekanten som består av Reina Sofía-museet, Thyssen-museet og museet som er tema for denne artikkelen. Av alle tingene man kan se og gjøre i Madrid, bør et besøk til dette historiske museet være en prioritet for alle som besøker den spanske hovedstaden.
Selv om samlingen ikke er den mest omfattende, med over 27 000 verk, inkludert malerier, skulpturer, tegninger og grafikk, er over 1700 verk vanligvis utstilt. Den historiske verdien og mangfoldet gjør den til en av verdens viktigste malerisamlinger. Berømte kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har sitt hjem i Prado.
Du kan tilbringe en hel dag i galleriene, men siden det ikke alltid er mulig, er det best å vite på forhånd hvilke verk som er de viktigste, og derfor deler jeg disse listene med de viktigste maleriene du må se i Prado-museet.
1. Saturnus som fortærer sin sønn, av Goya
Vi begynner gjennomgangen av de viktigste verkene i Prado med en av de mest betydningsfulle kunstnerne, Francisco de Goya, og et av hans mest imponerende verk. Saturnus som fortærer sin sønn er en del av en samling på 14 verk som kalles «svarte malerier» på grunn av de mørke fargene og det dystre temaet.
Disse egenskapene kommer godt til uttrykk i dette spesielt dystre maleriet, som forestiller guden Kronos, eller Saturn, som spiser en av sine sønner av frykt for at han en dag skal bli detronisert.
Maleriet er forbløffende på grunn av den skrekk som guddommens blikk fremkaller, blodets dominerende rolle og grusomhet, og kontrasten mellom fargene som Goya har brukt.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1820-1823
- Plassering: Sal 067 i Prado-museet.
2. La maja desnuda, av Goya
Vi går fra skrekken i maleriet av Saturn som fortærer sin sønn til erotikken i Den nakne maja av Goya.
Maleriet ble bestilt av Manuel Godoy, statsminister for kong Carlos IV, som hadde en spesiell forkjærlighet for erotisk kunst. Goya ble valgt, da han på den tiden var den viktigste maleren blant adelen og en av de beste i Europa.
Goya avbildet en ung kvinne liggende naken som om hun var en Venus, men med tydelige tegn på at modellen var menneskelig. Det var på grunn av dette og visse detaljer i hennes nakenhet at maleriet ble ansett som et av de første helfigur-aktmaleriene av en kvinne utenfor mytologien.
Godoy bestilte også et annet maleri som var identisk, men med kvinnen påkledd, slik at de to maleriene sammen simulerte et aktmaleri. Det store mysteriet ved maleriet er identiteten til majaen, som Goya holdt anonym.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1795-1800
- Plassering: Sal 038 i Prado-museet.
3. Henrettelsene den 3. mai i Madrid, av Goya
Napoleon dominerte Europa på Goyas tid, og da han var i Spania for å erobre Portugal, bestemte han seg for å invadere landet og krone sin bror José Bonaparte til konge av Spania. 2. mai 1808 brøt det ut en folkelig oppstand blant spanjolene, og 3. mai tok den franske hæren hevn ved å henrette tusenvis av mennesker.
Dette er det Goya skildrer i et av sine mesterverk. Maleriet Los fusilamientos del 3 de mayo (Henrettelsene 3. mai ) regnes som det første store samtidskunstverket, da det ikke har noen lignende forgjengere og banet vei for stilarter som romantikken.
Maleriet av henrettelsene 3. mai inspirerte kunstnere som Picasso, som baserte seg på dette verket da han malte sitt berømte Guernica.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya
- Dato: 1814
- Plassering: Sal 064 i Prado-museet.
4. Las meninas, av Diego Velázquez
Las Meninas av Velázquez er uten tvil det mest representative og berømte maleriet i Prado-museet.
Det er et av de største maleriene, over 3 meter bredt og nesten 3 meter høyt, av maleren fra Sevilla og hans mesterverk. Det har blitt skrevet mye om maleriet på grunn av mysteriene som omgir det og originaliteten i komposisjonen.
På maleriet er infanta Margarita, hennes meninas (hoffdamer), andre medlemmer av hoffet og Velázquez selv avbildet; kongene, Felipe IV og Mariana av Østerrike, speiles i speilet i bakgrunnen. Kunstneren avbilder seg selv i forgrunnen, som om det var historiens første selfie.
Kompleksiteten i planene, måten han avbilder de forskjellige figurene på og en uendelig rekke detaljer gjør maleriet Las Meninas til et mesterverk som er verdt å betale inngangspengene til Prado-museet for.
Interessante detaljer
- Kunstner: Diego Velázquez.
- Dato: 1656.
- Plassering: Sal 012 i Prado.
5. Korsfestelsen, av Juan de Flandes
Korsfestelsen, som regnes som et mesterverk innen spansk-flamsk malerkunst, ble bestilt av biskop Juan Rodríguez de Fonseca fra Juan de Flandes, som malte det for å inngå i hovedalteret i katedralen i Palencia.
Verket var en del av altertavlen sammen med ti andre malerier av samme kunstner, som ikke fikk se dem installert i katedralen før han døde. Men det er korsfestelsen som regnes som det beste maleriet av de ti på grunn av kvaliteten og detaljene i scenen.
Interessante detaljer
- Forfatter: Juan de Flandes.
- Dato: 1509-1519.
- Plassering: Sal 057 i Prado-museet.
6. De tre gratier, av Rubens
Maleriet De tre gratier forestiller Aglaya, Talia og Eufrosyne, døtrene til Zeus, nakne og omfavnende hverandre i en scene med tilsynelatende sensualitet i tråd med 1600-tallets skjønnhetsideal.
Den nyskapende måten å fremstille disse tre gudinnene på gjorde dette maleriet av Rubens til et av hans beste verk, så mye at kong Felipe IV tok det med seg selv om maleren hadde malt det til sine egne gemakker.
- Forfatter: Peter Paul Rubens.
- Dato: 1630-1635
- Plassering: Sal 029 i Prado-museet.
Interessante detaljer
7. Nedtagelsen, av Rogier Van der Weyden
Rogier van der Weydens mesterverk er et stort maleri med en overdel som simulerer et skulpturelt altertavle; det er ikke et triptyk. Fargene og den utsøkte teknikken til kunstneren er overraskende, til tross for at verket er fra begynnelsen av 1400-tallet.
Som en kuriositet befinner Nedtagelsen seg i Prado fordi kong Felipe II ble betatt av det og fikk det fraktet med skip til Spania. Skipet forliste, men takket være god emballasje forble verket intakt.
Interessante detaljer
- Kunstner: Rogier Van der Weyden
- Dato: 1443
- Plassering: Sal 058 i Prado
8. Triptykonet «De luste hage» av Hieronymus Bosch
Boscos mesterverk, kjent som Hagene av nytelser, er et berømt triptyk som skildrer flere scener fra skapelsen til menneskehetens mulige skjebne. Når triptyken er lukket, ser man skapelsesscenen, og når den åpnes , deles verket i tre deler.
De to første, den til venstre og den midtre, viser paradiset og synden til Adam og Eva, mens scenen til høyre symboliserer helvete, som synden fører til.
Maleriet er med sin dype ikonografi, teknikk og farger og kompleksitet blitt en av hovedattraksjonene i Prado-museet.
Interessante detaljer
- Forfatter: Hieronymus Bosch
- Dato: 1500
- Plassering: Sal 056A i Prado
9. Bebudelsen, av Fra Angelico
Fra Angelicos opprinnelige navn var Guido di Piero, og han var en renessansemaler bosatt i Firenze. Han ble ordinert til prest, skiftet navn og begynte å male. Bebudelsen var et av hans første verk og et av de mest omstridte.
Fra Angelicos fremstilling av Bebudelsen var uvanlig og vakte stor kontrovers på den tiden. Det var først etter hans død at verket ble anerkjent som et verk som var forut for sin tid og hans beste verk.
Interessante detaljer
- Forfatter: Guido di Piero
- Dato: 1426
- Plassering: Sal 056B i Prado
10. Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez
For å forstå dette maleriet av mesteren Velázquez må man kjenne til den historiske konteksten. På slutten av 1500-tallet var Nederlandene involvert i den såkalte 80-årskrigen, hvor de ønsket å oppnå uavhengighet fra Spania. Byen Breda tilhørte Nederlandene inntil kong Felipe IV bestemte seg for å gjenerobre den.
Scenen viser øyeblikket da adelen, etter at byen var erobret, overga suvereniteten til spanjolene. Kong Felipe IV ønsket å forevige øyeblikket og bestilte derfor det store maleriet Overgivelsen av Breda av Velázquez for å dekorere Buen Retiro-palasset.
Interessante detaljer
- Forfatter: Diego Velázquez
- Dato: 1635
- Plassering: Sal 009A i Prado-museet.
11. Selvportrett av Dürer
Dürer var en maler med høy selvfølelse. Så høy at han brukte seg selv som modell for å fremstille Jesus Kristus. Som et resultat av denne selvfølelsen fremstilte han seg selv i datidens fineste klær og i svært flatterende farger. Han strebet så sterkt etter perfeksjon at selv landskapet som ses fra vinduet er inspirert av det vakre Italia, mens han selv befant seg i Tyskland.
Uavhengig av kunstnerens ego, er Dürers selvportrett malt med en bemerkelsesverdig teknikk som fremmet ham i sitt yrke. Et yrke som for øvrig ikke ble ansett som passende for adelsmenn, noe som er en motsetning til måten Dürer malte seg selv på.
Interessante detaljer
- Forfatter: Albrecht Dürer
- Dato: 1498
- Plassering: Sal 055B
12. Kardinalen, av Rafael
Opprinnelig gikk Portrett av kardinalen ubemerket hen, inntil det ble kjent at kunstneren var Rafael, en av de største og mest betydningsfulle kunstnerne i den italienske renessansen.
Bortsett fra Rafaels upåklagelige teknikk, vakte verket interesse hos mange på grunn av sin tvetydighet, siden portrettet kunne tilskrives mange kardinaler fra den tiden.
Det er ikke sikkert hvem kardinalen som poserte for den italienske kunstneren var, men det finnes en liste med to eller tre mulige navn. Perspektivet i portrettet minner mye om Leonardo Da Vincis Gioconda, som er utstilt i Louvre-museet i Paris.
Interessante detaljer
- Forfatter: Rafael
- Dato: 1511
- Plassering: Sal 049 i Prado-museet.
13. Ridderen med hånden på brystet, av El Greco
El Greco er en annen av stjernene i Prado-samlingen. Museet har flere av hans verk, men det er verdt å nevne maleriet Ridderen med hånden på brystet Verket forestiller en ridder på rundt 30 år med typisk 1500-tallsdrakt.
Av alle portrettene som kunstneren laget og som er utstilt i Prado, var dette et av de første som kom til museet og et av de mest fremtredende, på grunn av inkluderingen av et element som sverdet, som er lite vanlig i denne typen portretter.
Det var dette sverdet, sammen med ridderens høytidelige gest, som gjorde ham berømt blant verkene til maleren som døde i Toledo.
Interessante detaljer
- Forfatter: El Greco
- Dato: 1580
- Plassering: Sal 008B