13 Beste Malerier på Prado-museet

Prado-museet er et av de mest komplette og viktigste kunstgalleriene i verden. Finn ut hvilke av de tusenvis av verkene i samlingen som er de beste.
13 Beste Malerier på Prado-museet

Mer om: 13 Beste Malerier på Prado-museet

Prado-museet er spissen av kunsttrekanten som består av Reina Sofía-museet, Thyssen-museet og museet som er tema for denne artikkelen. Av alle tingene man kan se og gjøre i Madrid, bør et besøk til dette historiske museet være en prioritet for alle som besøker den spanske hovedstaden.

Selv om samlingen ikke er den mest omfattende, med over 27 000 verk, inkludert malerier, skulpturer, tegninger og grafikk, er over 1700 verk vanligvis utstilt. Den historiske verdien og mangfoldet gjør den til en av verdens viktigste malerisamlinger. Berømte kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har sitt hjem i Prado.

Du kan tilbringe en hel dag i galleriene, men siden det ikke alltid er mulig, er det best å vite på forhånd hvilke verk som er de viktigste, og derfor deler jeg disse listene med de viktigste maleriene du må se i Prado-museet.

1. Saturnus som fortærer sin sønn, av Goya

Saturnus som fortærer sin sønn, Goya| ©Normann
Saturnus som fortærer sin sønn, Goya| ©Normann

Vi begynner gjennomgangen av de viktigste verkene i Prado med en av de mest betydningsfulle kunstnerne, Francisco de Goya, og et av hans mest imponerende verk. Saturnus som fortærer sin sønn er en del av en samling på 14 verk som kalles «svarte malerier» på grunn av de mørke fargene og det dystre temaet.

Disse egenskapene kommer godt til uttrykk i dette spesielt dystre maleriet, som forestiller guden Kronos, eller Saturn, som spiser en av sine sønner av frykt for at han en dag skal bli detronisert.

Maleriet er forbløffende på grunn av den skrekk som guddommens blikk fremkaller, blodets dominerende rolle og grusomhet, og kontrasten mellom fargene som Goya har brukt.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Francisco de Goya.
  • Dato: 1820-1823
  • Plassering: Sal 067 i Prado-museet.

Bestill billetter til Prado-museet

2. La maja desnuda, av Goya

Den nakne maja, Goya| ©WikiArt
Den nakne maja, Goya| ©WikiArt

Vi går fra skrekken i maleriet av Saturn som fortærer sin sønn til erotikken i Den nakne maja av Goya.

Maleriet ble bestilt av Manuel Godoy, statsminister for kong Carlos IV, som hadde en spesiell forkjærlighet for erotisk kunst. Goya ble valgt, da han på den tiden var den viktigste maleren blant adelen og en av de beste i Europa.

Goya avbildet en ung kvinne liggende naken som om hun var en Venus, men med tydelige tegn på at modellen var menneskelig. Det var på grunn av dette og visse detaljer i hennes nakenhet at maleriet ble ansett som et av de første helfigur-aktmaleriene av en kvinne utenfor mytologien.

Godoy bestilte også et annet maleri som var identisk, men med kvinnen påkledd, slik at de to maleriene sammen simulerte et aktmaleri. Det store mysteriet ved maleriet er identiteten til majaen, som Goya holdt anonym.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Francisco de Goya.
  • Dato: 1795-1800
  • Plassering: Sal 038 i Prado-museet.

Bestill billetter til Prado-museet

3. Henrettelsene den 3. mai i Madrid, av Goya

Henrettelsene den 3. mai i Madrid, Goya| ©birkoff3
Henrettelsene den 3. mai i Madrid, Goya| ©birkoff3

Napoleon dominerte Europa på Goyas tid, og da han var i Spania for å erobre Portugal, bestemte han seg for å invadere landet og krone sin bror José Bonaparte til konge av Spania. 2. mai 1808 brøt det ut en folkelig oppstand blant spanjolene, og 3. mai tok den franske hæren hevn ved å henrette tusenvis av mennesker.

Dette er det Goya skildrer i et av sine mesterverk. Maleriet Los fusilamientos del 3 de mayo (Henrettelsene 3. mai ) regnes som det første store samtidskunstverket, da det ikke har noen lignende forgjengere og banet vei for stilarter som romantikken.

Maleriet av henrettelsene 3. mai inspirerte kunstnere som Picasso, som baserte seg på dette verket da han malte sitt berømte Guernica.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Francisco de Goya
  • Dato: 1814
  • Plassering: Sal 064 i Prado-museet.

Bestill en guidet tur til Prado-museet

4. Las meninas, av Diego Velázquez

Las meninas, Diego Velázquez| ©Diego Velázquez
Las meninas, Diego Velázquez| ©Diego Velázquez

Las Meninas av Velázquez er uten tvil det mest representative og berømte maleriet i Prado-museet.

Det er et av de største maleriene, over 3 meter bredt og nesten 3 meter høyt, av maleren fra Sevilla og hans mesterverk. Det har blitt skrevet mye om maleriet på grunn av mysteriene som omgir det og originaliteten i komposisjonen.

På maleriet er infanta Margarita, hennes meninas (hoffdamer), andre medlemmer av hoffet og Velázquez selv avbildet; kongene, Felipe IV og Mariana av Østerrike, speiles i speilet i bakgrunnen. Kunstneren avbilder seg selv i forgrunnen, som om det var historiens første selfie.

Kompleksiteten i planene, måten han avbilder de forskjellige figurene på og en uendelig rekke detaljer gjør maleriet Las Meninas til et mesterverk som er verdt å betale inngangspengene til Prado-museet for.

Interessante detaljer

  • Kunstner: Diego Velázquez.
  • Dato: 1656.
  • Plassering: Sal 012 i Prado.

Bestill billetter til Prado-museet

5. Korsfestelsen, av Juan de Flandes

Korsfestelsen, Juan de Flandes| ©Juan de Flandes
Korsfestelsen, Juan de Flandes| ©Juan de Flandes

Korsfestelsen, som regnes som et mesterverk innen spansk-flamsk malerkunst, ble bestilt av biskop Juan Rodríguez de Fonseca fra Juan de Flandes, som malte det for å inngå i hovedalteret i katedralen i Palencia.

Verket var en del av altertavlen sammen med ti andre malerier av samme kunstner, som ikke fikk se dem installert i katedralen før han døde. Men det er korsfestelsen som regnes som det beste maleriet av de ti på grunn av kvaliteten og detaljene i scenen.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Juan de Flandes.
  • Dato: 1509-1519.
  • Plassering: Sal 057 i Prado-museet.

Bestill billetter til Prado-museet

6. De tre gratier, av Rubens

De tre gratier, Rubens| ©Jim Anzalone
De tre gratier, Rubens| ©Jim Anzalone

Maleriet De tre gratier forestiller Aglaya, Talia og Eufrosyne, døtrene til Zeus, nakne og omfavnende hverandre i en scene med tilsynelatende sensualitet i tråd med 1600-tallets skjønnhetsideal.

Den nyskapende måten å fremstille disse tre gudinnene på gjorde dette maleriet av Rubens til et av hans beste verk, så mye at kong Felipe IV tok det med seg selv om maleren hadde malt det til sine egne gemakker.

  • Forfatter: Peter Paul Rubens.
  • Dato: 1630-1635
  • Plassering: Sal 029 i Prado-museet.

Interessante detaljer

Bestill billetter til Prado-museet

7. Nedtagelsen, av Rogier Van der Weyden

Nedtagelsen, Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios
Nedtagelsen, Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios

Rogier van der Weydens mesterverk er et stort maleri med en overdel som simulerer et skulpturelt altertavle; det er ikke et triptyk. Fargene og den utsøkte teknikken til kunstneren er overraskende, til tross for at verket er fra begynnelsen av 1400-tallet.

Som en kuriositet befinner Nedtagelsen seg i Prado fordi kong Felipe II ble betatt av det og fikk det fraktet med skip til Spania. Skipet forliste, men takket være god emballasje forble verket intakt.

Interessante detaljer

  • Kunstner: Rogier Van der Weyden
  • Dato: 1443
  • Plassering: Sal 058 i Prado

Bestill billetter til Prado-museet

8. Triptykonet «De luste hage» av Hieronymus Bosch

Triptykonet «De lune hage» av Bosch| ©Carlos Reusser
Triptykonet «De lune hage» av Bosch| ©Carlos Reusser

Boscos mesterverk, kjent som Hagene av nytelser, er et berømt triptyk som skildrer flere scener fra skapelsen til menneskehetens mulige skjebne. Når triptyken er lukket, ser man skapelsesscenen, og når den åpnes , deles verket i tre deler.

De to første, den til venstre og den midtre, viser paradiset og synden til Adam og Eva, mens scenen til høyre symboliserer helvete, som synden fører til.

Maleriet er med sin dype ikonografi, teknikk og farger og kompleksitet blitt en av hovedattraksjonene i Prado-museet.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Hieronymus Bosch
  • Dato: 1500
  • Plassering: Sal 056A i Prado

Bestill billetter til Prado-museet

9. Bebudelsen, av Fra Angelico

Bebudelsen, Fra Angelico| ©Jim Anzalone
Bebudelsen, Fra Angelico| ©Jim Anzalone

Fra Angelicos opprinnelige navn var Guido di Piero, og han var en renessansemaler bosatt i Firenze. Han ble ordinert til prest, skiftet navn og begynte å male. Bebudelsen var et av hans første verk og et av de mest omstridte.

Fra Angelicos fremstilling av Bebudelsen var uvanlig og vakte stor kontrovers på den tiden. Det var først etter hans død at verket ble anerkjent som et verk som var forut for sin tid og hans beste verk.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Guido di Piero
  • Dato: 1426
  • Plassering: Sal 056B i Prado

Bestill billetter til Prado-museet

10. Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez

Overgivelsen av Breda, Diego Velázquez| ©FeelM
Overgivelsen av Breda, Diego Velázquez| ©FeelM

For å forstå dette maleriet av mesteren Velázquez må man kjenne til den historiske konteksten. På slutten av 1500-tallet var Nederlandene involvert i den såkalte 80-årskrigen, hvor de ønsket å oppnå uavhengighet fra Spania. Byen Breda tilhørte Nederlandene inntil kong Felipe IV bestemte seg for å gjenerobre den.

Scenen viser øyeblikket da adelen, etter at byen var erobret, overga suvereniteten til spanjolene. Kong Felipe IV ønsket å forevige øyeblikket og bestilte derfor det store maleriet Overgivelsen av Breda av Velázquez for å dekorere Buen Retiro-palasset.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Diego Velázquez
  • Dato: 1635
  • Plassering: Sal 009A i Prado-museet.

Bestill billetter til Prado-museet

11. Selvportrett av Dürer

Selvportrett av Dürer| ©Alberto Durero
Selvportrett av Dürer| ©Alberto Durero

Dürer var en maler med høy selvfølelse. Så høy at han brukte seg selv som modell for å fremstille Jesus Kristus. Som et resultat av denne selvfølelsen fremstilte han seg selv i datidens fineste klær og i svært flatterende farger. Han strebet så sterkt etter perfeksjon at selv landskapet som ses fra vinduet er inspirert av det vakre Italia, mens han selv befant seg i Tyskland.

Uavhengig av kunstnerens ego, er Dürers selvportrett malt med en bemerkelsesverdig teknikk som fremmet ham i sitt yrke. Et yrke som for øvrig ikke ble ansett som passende for adelsmenn, noe som er en motsetning til måten Dürer malte seg selv på.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Albrecht Dürer
  • Dato: 1498
  • Plassering: Sal 055B

Bestill billetter til Prado-museet

12. Kardinalen, av Rafael

Kardinalen, Rafael| ©Daniel Lobo
Kardinalen, Rafael| ©Daniel Lobo

Opprinnelig gikk Portrett av kardinalen ubemerket hen, inntil det ble kjent at kunstneren var Rafael, en av de største og mest betydningsfulle kunstnerne i den italienske renessansen.

Bortsett fra Rafaels upåklagelige teknikk, vakte verket interesse hos mange på grunn av sin tvetydighet, siden portrettet kunne tilskrives mange kardinaler fra den tiden.

Det er ikke sikkert hvem kardinalen som poserte for den italienske kunstneren var, men det finnes en liste med to eller tre mulige navn. Perspektivet i portrettet minner mye om Leonardo Da Vincis Gioconda, som er utstilt i Louvre-museet i Paris.

Interessante detaljer

  • Forfatter: Rafael
  • Dato: 1511
  • Plassering: Sal 049 i Prado-museet.

Bestill billetter til Prado-museet

13. Ridderen med hånden på brystet, av El Greco

Ridderen med hånden på brystet, El Greco| ©losmininos
Ridderen med hånden på brystet, El Greco| ©losmininos

El Greco er en annen av stjernene i Prado-samlingen. Museet har flere av hans verk, men det er verdt å nevne maleriet Ridderen med hånden på brystet Verket forestiller en ridder på rundt 30 år med typisk 1500-tallsdrakt.

Av alle portrettene som kunstneren laget og som er utstilt i Prado, var dette et av de første som kom til museet og et av de mest fremtredende, på grunn av inkluderingen av et element som sverdet, som er lite vanlig i denne typen portretter.

Det var dette sverdet, sammen med ridderens høytidelige gest, som gjorde ham berømt blant verkene til maleren som døde i Toledo.

Interessante detaljer

  • Forfatter: El Greco
  • Dato: 1580
  • Plassering: Sal 008B

Reserver billetter til Prado-museet

Anmeldelser fra andre reisende

4.7
· 4850 Anmeldelser
  • N
    N. O.
    4
    (0 Anmeldelser)
    Den guidede turen var veldig informativ, men jeg tror det ville være bedre med mer tid til å utforske på egen hånd.
  • U
    U. G.
    5
    (0 Anmeldelser)
    Den guidede turen var utrolig, den fordyper deg virkelig i historien og kunsten på en unik og fascinerende måte.
  • U
    U. O.
    4
    (0 Anmeldelser)
    Jeg elsket den guidede turen, jeg lærte mye om kunst. Jeg har alltid ønsket å forstå kjente malerier bedre, og nå føler jeg at jeg har oppnådd det.
  • G
    G. L.
    5
    (0 Anmeldelser)
    Jeg elsket Prado-turen, maleriene er vakre og guiden vet mye. Jeg anbefaler det, det er bra.
  • R
    R.
    5
    (0 Anmeldelser)
    Første gang jeg dro til Prado-museet gikk køen rundt hele parken som lå ved siden av. Denne gangen nærmet vi oss med disse billettene og gikk inn på under 5 minutter!